Sunday, June 21, 2015

Sydney Trip - Day 3 (Delayed post)

Plan asalnya Khai's counterpart nak bawa kami jalan-jalan ke Manly, itu pun kalau hari tak hujan. Bila bangun pagi tu, hujan tersangatla lebatnya. So plan B kami adalah ke Queen Victoria Building (QVB). Bangunannya merupakan bangunan lama yang dibina sekitar tahun 1893 -1898. Di sini banyak butik-butik yang menjual jenama-jenama terkenal dunia. Hiasan dalaman dalam bangunan ini sangat klasik dan memang sangat cantik. Bahagian bawah tanahnya bersambung dengan stesen keretapi Town Hall. Setelah sesi bergambar di beberapa tingkat di bahagian atas, kami terus ke bahagian bawah tanah ie. basement.

Misi kami: Victoria's Basement...outlet yang menjual peralatan dapur pada harga diskaun yang SANGAT menarik. Kalau dah perempuan kan...macam-macamlah yang kami idam, kami jumpa. Jadi membelilah dengan ala kadar....takut tak muat beg. Bolehlah dikatakan dapat a good catch juga. Mujur tak bawak extra bag dan masih tidak menggunakan wang plastik. Masih boleh bertahan dengan wang tunai yang telah dibajet dengan baik.

Next stop is misi mencari macaron La Duree yang dikatakan sangat sedap. Jadi kami ke Westfield Shopping Centre yang terletak tak jauh dari QVB. Dah dapat La Duree, kami pun pulang ke apartment untuk solat then kami ke Sydney Opera House untuk mengabadikan gambar kami di sana pulak...at least we've been there and done that.

Pemandangan di Sydney Opera House di waktu siang. Masih hujan renyai-renyai.

Aku seterusnya meneruskan misi jalan-jalan ke Sydney Fish Market (SFM) dan Khai pulang ke apartment kerana ada discussion pada jam 2.30 petang. Aku naik bas dari Circular Quay. Perjalanan ke Fish Market mengambil masa selama 15 - 20 minit. Sampai je, hujan turun dengan lebatnya. So terpaksalah berteduh di kedai-kedai yang ada di situ.

Harga pun boleh tahan

Besar-besar

Pekerja membersihkan tiram

Ad juga dijual buah-buahan dah sayur-sayuran...

Manggis pun ada tapi dah kering

Strawberi yang besar-besar

SFM ni dikatakan salah sebuah pasar ikan yang terbesar di Hemisfera Selatan. Info lanjut di sini. Maka terujalah nak melihat pasar ikan yang besar ni kan.... Bila hujan dah reda sikit baru aku masuk ke pasar ikan tu. Kawasannya agak luas dan bersebelahan dengan pelabuhan pendaratan ikan. A beautiful scenery dengan burung-burung camar yang terbang dan hinggap di situ.

Suasanan lepas hujan...

Ronda-ronda di dalam tu yang menempatkan deretan restoran yang menjual pelbagai makanan laut. Kita boleh memilih segala macam hasil laut dan meminta pekerja masak ikut menu yang tertera. Memang rambang mata dan pelbagai saiz. Aku beli kombo 'fish & chips + scallops + calamari' dari satu kedai Japanese yang hanya menghidangkan makanan vegetarian dan seafood. Jadilah sekadar untuk merasa.

Dah habis ronda-ronda, aku balik naik tram dari situ ke Stesen Paddy's Market dan jalan kaki ke apartment. Dah solat jamak, kami terus ke Stesen Keretapi Townhall nak naik train ke rumah Nor. Nor ni adalah anak kepada babysitter yang menjaga anak aku Atikah semasa kami tinggal di Ampang Jaya. Rumah Nor kat Baulkham Hills which is about 40 minutes from Town Centre. Kami turun di Seven Hills station dan Nor dah ready nak ambik kami dengan si comel Zarya Jane. Kami lepak-lepak, borak-borak & makan-makan till about 9.30 malam. Rezeki kami dihidangkan dengan mee kari yang sedap dan banana bread yang amat sedap jugak.

We reached the apartment around 10.30 pm walaupun penat tapi hati & perut kami happy:-D