Saturday, February 15, 2014

Kemunculan Semula;-)

Assalamu'alaikum

Setelah lebih kurang 4 tahun 3 hari menyepi, hari ni baru ada kerajinan untuk meneruskan tulisan di blog yang tak seberapanya ini. Lama betul. Ini boleh juga dikaitkan dengan faktor kesibukan, kewujudan Facebook yang lebih interaktif untuk mengetahui cerita-ceriti berkenaan ahli keluarga, saudara-mara dan sahabat handai. 

Memang tidak dinafikan FB lebih mudah dan lebih santai untuk mengemaskini segala status. Tapi blog lebih puas untuk bercerita dan meluahkan segala ilham dan mengasah minda untuk mengeluarkan segala kreativiti dalam penulisan.

Semalam selepas diberi dorongan oleh adikku K dan anak saudaraku F, pagi ni rasa berkobar-kobar pulak untuk meneruskan coretan di blog ini. Aku cuma blogger picisan yang menulis dari pemerhatian dalam kehidupan seharian. Tulisanku cuma untuk mengasah otak supaya boleh berfikir dan menulis dari hati memandangkan bila sudah tidak bekerja, memang amat jarang menggunakan pen dan komputer. Komputer cuma digunakan untuk perbankan internet (bayar bil-bil, beli-belah dsbnya). Pen cuma untuk menulis resepi (cara lama sebab malas nak guna komputer di dapur). Tambahan pula dengan adanya telefon pintar sekarang, jadi di mana-mana boleh mengakses maklumat. Tapi untuk berblog, lebih puas menulis menggunakan komputer riba sebab rasanya lebih laju menaip menggunakan papan kekunci.

Hmmm...apa nak cerita ye? K dan F mencadangkan buat travelogue. Menarik juga, memandangkan kami memang suka mengembara ke tempat orang. Setakat ni baru di dalam Malaysia dan Indonesia sahaja. Belum ada rezeki lagi nak terbang ke negara lain. Insyaallah boleh juga diselang-selikan dengan tempat-tempat makan yang menarik, resipi dan petua orang tua-tua. 

Jika ada manfaat tulisanku ini kepada pembaca, Alhamdulillah....jika tidak anggaplah ia sebagai salah satu rencah kehidupan yang ada pahit dan manisnya.



No comments:

Post a Comment