Wednesday, February 19, 2014

Jalan-jalan Pantai Timur - Episod 1 (Perak)

Sewaktu cuti Tahun Baru Cina yang baru ni kami sekeluarga telah berkelana ke Pantai Timur. Kali terakhir kami ke KelantanTapi  adalah pada tahun 1999. Waktu itu anakku Ika berumur 5 tahun dan Afa 2 tahun. Kami ke sana untuk menjemput anak saudaraku F kerana dia telah tamat pengajian pra-universitinya di sana. 

Perancangan dibuat 2 minggu sebelum Tahun Baru Cina. Pada mulanya agak risau juga takut tiada hotel untuk bermalam di sana. Aku cuba membuat tempahan melalui Agoda tapi kebanyakannya habis ditempah dan kalau ada pun tidak memenuhi kriteria yang kami mahukan. Aku pun terus menelefon terus ke hotel-hotel dan 'homestay' yang berkenaan. Tuah menyebelahi kami, semua dapat diuruskan dengan bajet yang kami tetapkan.

Sebelum ini kami biasanya ke Pantai Timur menggunakan jalan KL-Bentong-Kuala Lipis-Gua Musang-Kota Bharu. Tapi pada kali ini kami melalui 'route' KL-Kuala Kangsar-Gerik-Rantau Panjang-Kota Bharu kerana pada agakan kami jalan ke Bentong pasti akan sesak kerana cuti hujung minggu yang panjang. Kami bertolak awal pagi Jumaat melalui Lebuhraya PLUS dan bersarapan pagi di pekan Tapah kerana dua kali masuk ke R n R Rawang dan Tapah, keadaan di sana amat penuh hingga tiada tempat untuk parkir kenderaan.

Kami keluar di tol Kuala Kangsar dan meneruskan perjalanan arah ke Gerik. Sempat singgah menikmati pemandangan indah Tasik Raban dan Galeri Arkeologi Kota Tampan (tempat Perak Man). Kami makan tengahari di pekan Gerik sebelum check-in di Banding Lakeside Inn. Perjalanan lebih kurang 5 jam dari KL agak meletihkan kerana hari panas. Tapi amat berbaloi kerana kami dihidangkan dengan pemandangan indah di Pulau Banding. Info berkenaan Tasik Banding di SINI.

1. Tasik Raban

Sebelum ke sini dah baca sedikit sebanyak info di SINI. Memang cantik pemandangan di sini. Orang pun tak ramai. Ada medan selera di tengah tasik. Tapi kami tak makan di sini kerana masih kenyang kerana sarapan agak lambat di Tapah. Hanya turun ambil gambar.


2. Galeri Arkeologi Kota Tampan

Tak dapat masuk melihat kerana telah kami sampai di sana jam 12.30 tengahari dan telah ditutup untuk solat Jumaat. Teruja nak pergi selepas menonton paparan di Majalah Tiga pada tahun lepas.



3. Banding Lakeside Inn

Hanya terdapat 2 hotel di Pulau Banding, Empangan Cenderoh ini. Banding Lakeside Inn (BLI) dan Belum Rainforest Resort (BRR). Kami memilih yang BLI kerana harganya agak berpatutan untuk kami 6 beranak, manakala BRR menawarkan harga premium...untuk yang bebulan madu mungkin lebih sesuai. Tempat makan cuma ada 2 tempat di sini, sama ada nak makan di hotel atau kedai makan yang terletak lebih kurang 3 km dari hotel...kena menyeberang jambatan. Kedai makan ini terletak berhampiran jeti untuk mereka yang minat memancing. Jangan terkejut jika anda lihat limpahan kereta yang parkir di situ. Kereta je yang banyak, orangnya yang makan di situ tak seramai mana pun. Rupanya mereka parkir kereta di situ dan menaikki bot atau 'house boat' untuk ke lubuk-lubuk ikan di sekitar Empangan Cenderoh ini. 

Boleh tahan makanan di situ dari segi harga dan rasa. Cuma kena lebih sabar menunggu memandangkan pekerjanya tak ramai. Apa pun kami berpuas hati. Tidak mustahil kami akan ke sini lagi suatu waktu nanti. Gambar-gambar lain akan dimuat-naik kemudian.




No comments:

Post a Comment