Friday, February 12, 2010

Barang Mahal

Hmmm...lama tak jenguk blog...kalau rumah 3 bulan tak dihuni sure dah berhabuk...sawang jangan cakap la banyaknye...mengalahkan web Spiderman...Lots of things happen after the last entry.

Early December 2009, our friends (3 families) datang cuti-cuti Indonesia for a week plus. Rata la berjalan - Bandung, Puncak dan Jakarta. Penat jangan cerita tapi seronok sangat.

Lepas tu kami pulak pulang ke Malaysia. We all balik dulu and hubby pulang kemudian memandangkan cuti dia cuma tinggal 5 hari. Lepas tu kami pulang ke Jakarta bersama-sama on 4 Jan 2010. Balik ke Kota Damansara, balik Banting, pergi Rengit, balik kampung dan ke Kota Damansara lagi.

Lepas dah setahun kat sini, sangatlah terasanya duit yang dibelanjakan kat untuk barang dapur (basah dan kering) kat sini lebih kurang 2 - 3 kali ganda belanjanya dari di Malaysia. Selalu kalau di Malaysia belanja untuk barang dapur lebih kurang RM350 sebulan. Kat sini belanjanya Rp3,000,000 (Rp3 juta) = RM1,140.00. Antara perbezaan ketara adalah harga barang asas:

Harga di sini Harga di M'sia
  • Gula Rp11,000 (RM4.20) RM1.65
  • Tepung Rp10,00 (RM3.80) RM2.00
  • Roti (10 keping) Rp7,900 (3.00) RM1.90
  • Minyak masak (2 liter) Rp18,000 (RM6.80) RM5.20
  • Gula kastor (500g) Rp35,000 (RM13.00) RM1.90 (1 kg)
* Harga2 (RM) di atas adalah harga anggaran dan mengikut harga yang kulihat masa bulan Disember 2009 di G**nt. Harga Rp ke RM berdasarkan kadar tukaran Rp100 = RM0.0380

Memang tension especially bila nak buat kek, cookies dan yang sewaktu dengannya. The soft brown sugar yang berapa hengget je kat M'sia, kat sini berharga Rp35,000.

On the other hand, sayur-sayuran agak murah. Tapi memandangkan penghuni rumah ini cuma 2 orang je yang makan sayur, tak de maknanya jugak. Kena jugak beli ikan (with limited choices - cuma ada tenggiri batang , kembung, bawal, kerapu, siakap, senangin). Yang tak pernah jumpa or sesekali jumpa tapi dah tak fresh are cencaru, parang (pernah sekali jumpa), jenahak, tenggiri papan. Bila ke pasar memang asyik ikan tu je...varieties kureng...so kena beli ayam dan daging je la..

Tapi alhamdulillah masih boleh makan yang sedap unlike ramai lagi rakyat negara ni yang duduk di pinggir kawasan perumahan kami ni yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, yang anak-anak main kat longkang yang berair hitam. Memang la kesian. Tapi kalaulah ada majikan hubby tau pasal ni tolonglah naikkan living allowance yang ciput tu. Bila dah ujung bulan tu tersedak la juga dalam keadaan ekonomi yang macam ni...

Saturday, November 21, 2009

Happy 16th Anniversary

21 November datang lagi. Dan ini merupakan hari ulangtahun perkahwinan kami yang ke 16. Alhamdulillah 16 tahun telah berjaya diharungi dengan bermacam rencah dan asam garam..ada pahit, manis, macam dan bermacam-macam rasa lagi.

And we are blessed with 4 lovely children. This time we celebrate it here.

Thursday, November 19, 2009

Ke Rumah Sakit.....

Malam tadi Adlina mintak tolong Ayah korekkan telinga dia. Lepas korek telinga kanan, korek telinga kiri..Masa korek telinga kiri, Ayah nampak kertas tisu kat dalam tu. Pelik bin ajaib camana kertas tisu boleh ada dalam telinga.

Ayah: "Macam mana kertas tisu ni boleh ada dalam telinga Ina?"
Adlina: "Masa dalam kereta pagi tadi masa nak pegi sekolah Ina masukkan tisu dalam telinga sebab Akak Ika dengan Akak Afa bising"
Ayah: (pening) nak marah pun ada nak tergelak pun ada

Malam tadi terus check kat internet kat mana ada ENT specialist yang dekat dengan rumah. Dalam masa yang sama mintak tolong kawan-kawan kat sini via Facebook.

So pagi tadi bawak Adlina ke Rumah Sakit Pondok Indah sebab ada sorang ENT specialist on duty sebelah pagi. Alhamdulillah cuma ada seorang pesakit dan Adlina pesakit yang kedua. Sekejap je doktor tu ambik tisu tu guna tweezer-like thing untuk tarik tisu tu keluar. BUT the cost is a hefty Rp396,000 (RM110.00). Specialist la katakan...The doctor's fee yang mahal rasanya.

Anyway, yang penting selamat dan belum ada infection sebab tisu tu masih kering dan belum masuk air...Alhamdulillah...doktor pun dah warned dia so that jangan masukkan apa-apa dalam telinga...hopefully Adlina tak buat lagi....Hmmm macam-macam.

Wednesday, November 18, 2009

RA/RD Sale Lagi

Today ku telah mengikut kawan-kawan wanita kat sini ke Sale Royal Albert (pinggan mangkuk) di Bimasena Club, Hotel Darmawangsa. I went with Irma who came with her Australian mother-in-law. Ajak diorang makan roti canai and teh tarik kat rumah then off we went to Bimasena Club..We reached there at 10.15 am in which the pintu bukak at 10.00 am. Itu pun dah ramai ladies kat dalam hall tu. Seperti biasa cik kiah akan bertemu cik kiah yang lain...Cik-cik kiah yang dah lama kat sini tempat we all mengcompare harga.

Irma and I were just starting to belajar collect Everyday Rose Buds collection...beginner le katakan. But the price is not THAT cheap. The item pulak banyak yang tak ada. Yang banyak is the OCR collection (Royal Albert trademark). I don't really like it. So only grabbed the coffee pot, 5 ketul dinner plate
, sugar pot, sauce boat (Everyday Rose Buds) and a salad bowl of Flowers of the Month. Jadi la buat tambah the collection. Nanti boleh cari kat tempat lain.

After paying the bill, we had our lunch at Darmawangsa Square. Lepas tu balik rumah la sebab hari nak hujan.






Friday, October 23, 2009

RAYA N SUCH....

Lamanya tak update blog….macam bz sangat kan….

1. Hari Raya Aidilfitri


Kami balik ke Malaysia pada 16 September 2009 naik MAS yang tiketnya dibeli pada hujung bulan Mei. Beli awal sebab nak dapat harga yang murah. OK gak sebab naik Airbus..quite spacious. Sampai KLIA, Adik fetched us with Amin. Bawak dua kereta sebab luggage banyak. On the way ke rumah Adik, singgah di Putrajaya belik roti john..then kat Bandar Kinrara pulak ke Pasar Ramadhan beli segala macam makanan yand dah lama tak makan.

Coincidently hari tu jugaklah Faizah masuk labour room..so our car which is under the care of Faizah n Pian digunakan untuk ke hospital. Nasib baik memang plan nak berbuka puasa at Adik’s house. So we all lepak dulu kat BK. Malam after berbuka, hubby and Amin ke Serdang ambik kereta. Kami sampai di Banting pukul 11.00 malam. Esoknya baru Faizah delivered her baby boy, Syakir…


Raya was celebrated first @ hubby’s hometown. So on the first raya was the normal route of raya i.e. ke Kampung Kundang and Batu Laut…my parents-in-law’s kampung. Visiting his uncles, aunties and other relatives.


3rd raya we went back to Bahau, my hometown. Reached kampung in the afternoon. Glad to be in MY kampung again after 9 months plus…rindu seeing the kampung house. Tak lama lepas tu Adik pun sampai from Pekan. Then Ita and family from her in-laws in Jerantut. By petang, the whole of Embong’s family arrived from their rounds to Rembau and Seremban. Meriahlah rumah dengan adik-beradik, anak-anak saudara dan cucu-cucu (mind you, ku sudah ada cucu saudara sebab my sisters dah ada cucu)..hu..hu..wan mudo laie… Malam tu apa lagi..sesi berborak la…memang riuh sebab ada lebih kurang 50 orang kat dalam rumah masa tu…

The next morning Embong and family balik ke Rengit and all the anak-anak yang dah kawin ke rumah mertua masing-masing pulak. All of us yang kat rumah (except yang tengah berpantang) memulakan round beraya ke Kuala Pilah, Juasseh dan ke Serting Ilir. The rest of the days were spent lepaking.


On Saturday we planned to go back to our home in Kota Damansara. So on the way home, we dropped by at R*ro’s house in Seremban…makan-makan, borak-borak we all ke Bangi pulak rumah An*. Another round of makan-makan and borak-borak…Too bad S*zli and L**da tak leh join sebab keletihan baru balik from their kampung.

2. @ Kota Damansara


We reached our home almost Maghrib. The house needs cleaning, vacuuming sebab dah almost 2 months tak de orang datang. So apa lagi, I took the ground floor with Arfah and hubby n Atikah incharged of the 1st floor for the vacuuming. Penat giler…dah selesai mandi, off we went to the food stalls for our dinner.


The next morning, we went to a neighbour’s house whose daughter is Adlina’s best friend, Nana. She was diagnosed with bone cancer last May. We knew it while on the way to the food stall the night before. Sedih tengok keadaan dia, kurus, kulit dia jadi gelap and botak because of the chemotherapy. She was a chubby and fair girl. Yang paling sedih when the mother told me that masa she was diagnosed with cancer, “Bagi la tau Ina yang Nana sakit”. The mother said,”Macam mana mama nak bagi tau, mama tak de nombor telefon dia and Indonesia tu besar macam mana mama nak cari”. Unfortunately, the mother memang tak de our number. So we exchanged contact numbers and emails.


The rest of the days were spent on settling matters pertaining to our house with the lawyer, Madam A**ra in her office in KL…thank you Wa for your assistance. Then buatkan IC for anak dara yang dah berumur 12 tahun. We have to do it at JPN head office in Putrajaya sebab nak IC tu siap within 24 hours. Alhamdulillah everything went smoothly and dapat collect the IC the following day.

3. Balik ke Jakarta


On Thursday, 1st October we were back in Banting. Cari lagi balance barang-barang kering yang nak bawak balik. Start packing things in boxes. Saturday afternoon, checked in at KLIA. Adik, Acek and families were there as well as Asrul, Pian, Fidah and Mak. Back to normal life……

p/s - here are some of the raya photos...




Wednesday, September 9, 2009

09.09.'09 @ 9.00 am

Today, 9 September 2009 is Adlina’s 7th birthday. She has been pestering us to celebrate her birthday like her other friends. Adoi! Mak & Ayah tak cukup modal la nak celebrate like your other friends. Dah macam culture kat sini celebrate birthday kat entertainment centre such as Kidszone, Kidzania, Lollipop, Playground 72 etc. Holding a party kat tempat-tempat cam ni memerlukan modal JUTAAN Rupiah… Nasib baik sekarang bulan puasa, so we have a strong reason not to hold such party.

Adlina is our third child. I actually had miscarriage before having her. At that time I was 3-month pregnant. Atikah and Arfah was so happy because both of them dah 7 and 4 years respectively. They were eagerly waiting for the baby. Trip to the gynae dah jadi family event and all of us will go. So on that particular night we went to Dr D***ila clinic at Subang Jaya for my monthly check-up. When she was doing the scanning, I sensed something was wrong as she took longer time than usual to display to me the screen. Then she told me that there was no heartbeat. I was a bit surprised sebab tak pernah such thing happen to me and I didn’t suspect anything wrong with my pregnancy…no blood stain…no fall etc. She suspected that the foetus has already ‘dead’ for about a month and she was surprised that I did not feel anything. By right the dead foetus dah toxicate my blood. So she filled up and faxed the admission form to SJMC. The D & C was scheduled the next morning. By then I was already banjir with airmata coz really tak sangka it turned out to be the sad ending. The next morning I undergo the D & C. That was in end March 2001.

Alhamdulillah in January 2002, I was confirmed pregnant again. At that time I was still working with C**com in Jalan Ampang. Had a smooth pregnancy eventhough kena drive and sometimes took LRT to work. In April 2002 I took the Voluntary Separation Scheme (VSS) which was offered to all staff and mine was among the approved ones. Before going separate ways, our department sempat lagi bersukaria di Genting Highlands during Indian Filmfare 2002. Watching the premiere of film apa-tak-ingat-dah-the-title which the lead actor was Amitabh Bachchan. Nasib baik dapat room free of charge. Dapat la bawak family.

Kalau ikut calculation, I was supposed to deliver on 3rd week of September. Since it was going to be another planned cesaerian, we chose the date 9 September as it is an easy date to remember. So there it goes. On that particular day, the 3.09 kg baby was born and we named her Noor ‘Adlina Hayani. As a baby Adlina tak banyak problem. Jarang sakit. The first time she had a fever when she was a year old. Managed to exclusively breastfed her till she was a year old. Then I got a new job in KL. She was sent to the nursery along with her 2 elder sisters. There goes the normal routine…the early morning trip to school, nursery, office, nursery, home.

She is the talkative type and sometimes jadi macam baby eventhough dah 7 tahun. VERY friendly…easily makes new friend even at public places and even with different language spoken…macam ayam dengan itik still boleh main. Tersangatlah mischieviousnya. Selalu hilang kat supermarket as she will be menonong sorang-sorang ke depan excitedly…now dah kurang la…we have to takut-takutkan dia…..kalau tidak memang ikut kepala dia mana dia nak pergi.

This year’s birthday is a special one sebab nombor dia cantik…..09.09.’09….tambahan pulak Adlina was born at exactly 9.00 am…..

So this morning Hariz and I went to her school and throw a simple party for her with her classmates. Just blow the candle and potong cake and makan with them as most of them are non-Muslims. Adlina pun tak nak puasa hari ni sebab nak makan kek dengan kawan-kawan…layan jelah….so here are some of the photos….


The cake


Some of her friends


Ready to blow the candle



Blow

With assistant class teacher


Happy birthday Adlina, semoga menjadi anak yang solehah and we love you always…

Friday, September 4, 2009

IT'S EARTHQUAKE

On Wednesday, as usual I went to Ain*n’s house at Pondok Indah for the weekly Pengajian session. It finished at 12.30 pm. On the way home, make a pit stop at Hero Supermarket Terogong to buy banana leaves and some groceries. Planned to make ‘tepung pelita’ for Iftar. Upon reaching home, settled things up and took out the frozen kue teow and curry puffs. Nai came to pick the ‘air kapur’ for her dried cuttlefish. Then I went to the kitchen to make the little basket from banana leaves for the ‘tepung pelita’. Susah jugak nak buat…after some trials and errors, jadi la bakul tu…

While leka melipat the bakul, suddenly I felt dizzy and the surrounding macam bergoyang…ingatkan pitam…I hold the kitchen table top tightly…takut jatuh…adalah dalam 30 saat dalam keadaan tu…It was about 2.55 pm. Then I asked my helper whether they felt the same…I do not know what actually happened. They said they felt the same thing. Then I saw the water in the swimming pool dah macam ombak kat laut…siap boleh terkeluar air tu dari pool cause of the kocakan. Then I know IT IS earthquake…

I called hubby’s mobile phone. First call….unanswered…dah suspen… Fortunately, 5 minutes after that he called…Dia kata memang earthquake…semua yang ada kat office kena turun to the ground level via emergency staircase. I asked him to come back…mana la tau kang apa-apa jadi. But cannot come back sebab semua barang kat atas…in the office…and jalan semua macet total (jammed…stagnant)

When I watched in the TV, the earthquake is quite bad…7.3 Skala Richter…nasib baik tak jadi tsunami…Pusat gempa is 124 km off the coast Tasik Malaya. Tasik Malaya is about 2 and a half hours drive from Jakarta. Suspen… Anak-anak kat sekolah pun rasa and they were evacuated to the school’s field and playground.

In today’s news, the death toll dah 59 orang… yang rumah rosak and kena pindahkan dah about 5,000 plus. In Cianjur, after effect of the earthquake is the landslide…banyak rumah yang tertimbus…warga kampung tu kena pindah. The quake is felt sampai ke Bali. Read more kat sini:

http://www.thejakartapost.com/news/2009/09/04/aftershock-and-aid-follow-earthquake.html

Alhamdulillah we are ok…as well as other Malaysians kat sini….belum dengar any casualties of any Malaysians. Hopefully tak de jadi apa-apa. Na’uzubillah…Dugaan Allah di bulan Ramadhan yang penuh berkah.